Cum creezi
un buget pentru
marketing online



16.04.2021
Cum creezi un buget pentru marketing online

Chiar dacă nu există o rețetă universală care să poată fi aplicată ad-literam oricărui business, atunci când decizi să investești în marketing online, este indicat să ții cont de câteva repere de bază. Majoritatea companiilor își planifică bugetul de marketing în două moduri - pe baza bugetului actual și pe baza estimărilor anului precedent. Acest lucru nu este întotdeauna o idee bună. Ai putea ajunge să cheltui prea mult pe niște tactici care nu corespund contextului modificat din prezent. Pe de altă parte, ușurința cu care poți planifica și măsura evoluția vânzărilor în timp real în marketing online facilitează ajustarea bugetului în cel mai scurt timp.

Buget marketing online Înainte de bugetare

Bugetul de marketing online trebuie să se muleze pe strategia acestuia și pe acțiunile generate de el. Pentru început, e important să listezi toate canalele digitale prin care intenționezi să comunici. Împarte-le pe etape, ca să-ți fie mai ușor. Ce canale vei folosi pentru lead-urile în etapa de awareness? Dar pentru cele care sunt deja familiare și se apropie de o achiziție? Ce canale ai pregătit pentru etapa de vânzare? Dar pentru programul de loializare?

Răspunsurile pot varia. De la PPC la campanii în social media până la campanii prin newsletter sau articole SEO. Alege doar canale care sunt compatibile cu bugetul tău. Iar pentru acest lucru, trebuie să știi exact cât câștigă compania ta într-o anumită perioadă de timp. Desigur, variațiile vor exista. Ia în calcul suma minimă. De exemplu, dacă ai venituri de 10 000 Euro într-o lună și 14 000 Euro în alta, în calculele tale vei considera cei 10 000. După ce ți-ai clarificat aceste numere, scade costurile de închiriere, materiale, utilități și alte cheltuieli offline. Dar de data aceasta, fă exact opusul: estimează cel mai mare cost la care poți ajunge.


În timpul bugetării

Suma la care ajungi după ce scazi toate cheltuielile offline este cea cu care poți jongla pentru o strategie de promovare online. Dar nu te baza pe toată. 10-15% ar trebui sa fie un procent bun pentru marketingul online. Dacă suma finală nu e deloc generoasă, rezumă-te la canale ieftine, precum ad-uri pe Facebook. Dacă ai de-a face cu o variantă ofertantă, ia în calcul chiar și video-uri pentru YouTube.

Ca exemplu, dacă venitul companiei este de 500 000 euro anual, iar cheltuielile offline adună 300 000, vei ramane cu 200 000, din care sa extragi 10%, adica 20 000 euro pe care le poți investi în bugetul de marketing online de anul acesta.

E timpul să studiezi fiecare canal digital pe care vrei să-l folosești pentru îndeplinirea unui obiectiv de marketing. În acest moment, te poți raporta la costurile anterioare. Calculează costul unui lead prin costul generării lui împărțit la costul lead-urilor obținute. Fă asta pentru fiecare canal și împarte bugetul în funcție de canalele care au dat cele mai bune rezultate anterior sau pentru competiție.


După bugetare

Nu bate în cui calculele pe care le faci înainte să implementezi acțiunile de marketing. Ia în calcul un buget de rezervă, dar și posibilitatea de a face ajustări în timpul anului. Monitorizează rezultatele de la lună la lună, fa A/B testing și studiază trendurile și evoluția pieței. Nu te grăbi totuși să investești masiv în acțiuni spontane, nedocumentate.


Completează aceste recomandări cu propriile insight-uri din experiența companiei tale și cere sfatul unui consultant Digital T-Agency pentru o strategie concretă și etapizată care să rezulte în cea mai performantă implementare a bugetului tău de marketing online.